پريشان از پريشاني درآمد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
پريشان از پريشاني درآمد
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 44
نویسنده : مولوی
بارندگيهاي اخير شهرستان كازرون بستر خشكيده درياچه پريشان را دوباره با آب آشتي داد تا دوستداران اين تالاب به بازگشت روزهايي كه تالاب پراز سرزندگي بود اميدوارتر باشند.

به گزارش مهر در شيراز، طي سالهاي اخير تالاب پريشان با انواع بحرانها دسته و پنجه نرم كرد و بسترش عرصه تاخت و تازها مشكلات و مصائب متعددي شد. از خشكسالي و خشك شدن آب درياچه تا راهسازي در بستر تالاب، آتش سوزي ني زارها، مرگ و مهاجرت گونه‌هاي متنوع آبزي و كنار آبزي همه و همه طي اين سه سال تالاب پريشان را به پريشان ترين شكل ممكن رساندند.

تالابي كه در همه فصول پرندگان مهاجر در آن فرود مي‌آمدند و دمي را در كنار آبهاي درياچه مي‌گذراندند، شنگهاي بازيگوشي كه به وفور در تالاب ديده مي‌شدند و ني زارهايي كه اطراف درياچه را پوشانده بودند روزهاي سرخوشي را پرده برداري مي‌كرد كه در اين سه سال همه دوست داران محيط زيست را در حسرت آن روزهاي از دست رفته مي‌انداخت.

پس از خشكسالي، اندك اندك آب درياچه رو به كاهش رفت تا جايي كه تمام 11 چشمه تالاب خشك شدند، پرندگان از تالاب رفتند، شنگ‌ها جلوي چشمان بوميان محل خانه خود را ترك كردند و از آن تالاب سرزنده و شاداب بستر خشكيده‌اي بيشتر نماند.

ورود آب به درياچه

در اين شرايط بود كه دوست داران محيط زيست سعي كردند قسمتي از تالاب كه هنوز كمي حيات در آن وجود داشت را احيا كنند كه در اين راستا از بوميان محل نيز كمك گرفته شده و با انتقال آب تلمبه به بركه‌اي كه در محل ايجاد شده بود لاك پشتهاي بازمانده از خشكسالي درياچه و ماهي‌هاي باقيمانده تالاب از خطر مرگ نجات يافتند و بدين تريتب پريشاني در مقايس كوچك تر در گوشه‌اي از تالاب ايجاد شد.

در اين ميان نزول رحمت الهي نيز به سرزندگي و احياي بيشتر تالاب نيز طي دو هفته گذشته كمك كرد و اكنون دوستداران محيط زيست از اين‌كه مي‌بينند بخشهايي از تالاب آبگيري شده اميد به روزهاي پر طراوت پريشان را در دل زنده نگه مي‌دارند.

دبير موسسه 13 فروردين در شيراز توضيح داد: بارندگي حدود 170 ميلي متري روزهاي اخير شهرستان كازرون باعث شد كه بستر تالاب آماده آبگيري شود و آن خشكي خود را از دست دهد.

آبگيري تالاب

علي اكبر كاظميني با اشاره به اين‌كه اكنون با اين بارندگيها بستر پريشان حالت باتلاقي به خود گرفته و خودروها نمي‌توانند در آن حركت كنند، افزود: چشمه بنگ نيز آبگيري شده و حدود دو اينچ آب از چشمه بيرون مي‌آيد و بركه‌اي كه در گوشه‌اي از تالاب نيز قرار داشت از آب پر شده و حتي سرريز نيز شده و به محوطه‌هاي ديگر مي‌ريزد.

وي تصريح كرد: برخي پرندگان نيز در اطراف بركه جمع شدند و محيط زيست زيبايي اما با وسعت كوچك در تالاب ايجاد شده است.

دبير موسسه 13 فروردين با اشاره به اين‌كه اين بركه و شرايط جغرافيايي آن حائز چند نكته مهم است، افزود: چشمه‌هاي تالاب نيز در اين نقطه قرار دارد و اكنون نيز چشمه‌ها فعال شده اند و به شرق و غرب تالاب حركت آب شروع شده است.

لاك پشتهاي پريشان جاني دوباره گرفتند

كاظميني با اعلام اين‌كه ني زارها نيز وضعيت خوبي دارند، تصريح كرد: ني زارها در برخي نقاط كاملا مشخص است و شروع كرده اند به جوانه زدن و رشد كردن و كم كم جوانه‌ها بيرون مي‌آيد ضمن اين‌كه پرندگان مختلف نظير مرغابيها نيز در اطراف آبهاي تالاب در حال پرسه زدن هستند و از نظر تغذيه‌اي چون چرخه تغذيه وجود دارد مي‌توانند تغذيه كنند.

وي خاطرنشان كرد: خيلي از پرندگاني كه قبلا در اين فصل به پريشان مهاجرت مي‌كردند چون پريشان آب نداشت طي اين سالها چندان هم از منطقه دور نشده بودند و در درياچه‌هاي اطرف نظير شاپور فرود آمده بودند ضمن اين‌كه در كنار تالاب پرنده‌هايي نظير اردك سر سبز نيز ديده شده است.

شنگ‌ها به خانه باز مي‌گردند

دبير موسسه 13 فروردين در پاسخ به اين سوال كه آيا امكان دارد با آبگيري درياچه گونه‌هايي نظير شنگ و... دوباره به خانه خود بازگردند گفت: شنگ ازجمله گونه‌هايي است كه به اطراف رفته و اين گونه‌ها قدرت حركت و پياده روي در خشكي را دارند و به طور قطع با آبگيري تالاب اين گونه‌ها دوباره به اين زيستگاه برخواهند گشت.

رويش دوباره ني زارها

كاظميني با اشاره به گونه‌هايي كه در كوه‌هاي اطراف درياچه زيست مي‌كنند، نيز بيان كرد: كبكها صبح‌هاي زود به كنار بركه موجود در تالاب مي‌آيد و آب مي‌خورد و دوباره برمي گردد. اين كبكها از اوايل بهار تخم‌گذاري مي‌كنند و با توجه به سيستم بارندگي كه در كوهستان داشته ايم دانه‌هاي بذري كه در كوهستان مي‌رويد براي تغذيه اين كبكها نيز مناسب است و چرخه زندگي آنها را تكميل مي‌كند.

بارندگيهاي اخير تحولات مثبت بسياري را در اين منطقه ايجاد كرده و باعث شده كه چرخه حيات دوباره در تالاب جان بگيرد از اين رو مي‌توان پريشان را با ادامه اين روند در يك قدمي حيات دوباره توصيف كرد و گفت كه زندگي در تالاب در حال رويش است.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: